2008年4月5日 星期六

第七課 追求更認識基督

第七課 追求更認識基督
Lesson 7 Seeking to Know Jesus Christ More

u 寶貝和珍珠的比喻The Parables of the Hidden Treasure and the Pearl:
馬太福音Matthew13:44-46
13:44 「天國好像寶貝藏在地裏,人遇見了就把它藏起來,歡歡喜喜地去變賣一切所有的,買這塊地。13:45 天國又好像買賣人尋找好珠子,13:46 遇見一顆重價的珠子,就去變賣他一切所有的,買了這顆珠子。
44"The kingdom of heaven is like treasure hidden in a field. When a man found it, he hid it again, and then in his joy went and sold all he had and bought that field. 45"Again, the kingdom of heaven is like a merchant looking for fine pearls. 46When he found one of great value, he went away and sold everything he had and bought it. (Matthew 13:44-46)

² 變賣一切所有的。Sold all he had.

u 保羅從認識基督到竭力追求基督Apostle Paul: from knowing Jesus Christ to seeking Jesus with his utmost
1. 認識基督以前的掃羅Before knowing Jesus Christ
22:3 保羅說:「我原是猶太人,生在基利家的大數,長在這城裏,在迦瑪列門下,按著 我們祖宗嚴緊的律法受教,熱心事奉 神,像你們眾人今日一樣。22:4 我也曾逼迫奉 這道的人,直到死地,無論男女都鎖拿下監。(使徒行傳22:3-4)
3"I am a Jew, born in Tarsus of Cilicia, but brought up in this city. Under Gamaliel I was thoroughly trained in the law of our fathers and was just as zealous for God as any of you are today. 4I persecuted the followers of this Way to their death, arresting both men and women and throwing them into prison,

3:4 其實,我也可以靠肉體;若是別人想他可以靠肉體,我更可以靠著了。3:5 我第八 天受割禮;我是以色列族、便雅憫支派的人,是希伯來人所生的希伯來人。就律法說, 我是法利賽人; 3:6 就熱心說,我是逼迫教會的;就律法上的義說,我是無可指摘的。(腓立比書3:4-6)
4though I myself have reasons for such confidence. If anyone else thinks he has reasons to put confidence in the flesh, I have more: 5circumcised on the eighth day, of the people of Israel, of the tribe of Benjamin, a Hebrew of Hebrews; in regard to the law, a Pharisee; 6as for zeal, persecuting the church; as for legalistic righteousness, faultless.

2. 初認識基督 First knowing Christ
3:7 只是我先前以為與我有益的,我現在因基督都當作有損的。(腓立比書3:7)
7But whatever was to my profit I now consider loss for the sake of Christ. (Philippians 3:7)

大馬色路上遇見主(得救見證)Apostle Paul’s salvation testimony (Acts 22:6-16):
徒22:6 「我將到大馬士革,正走的時候,約在晌午,忽然從天上發大光,四面照著我。22:7 我就仆倒在地,聽見有聲音對我說:『掃羅!掃羅!你為甚麼逼迫我?』22:8 我回答說:『主啊,你是誰?』他說:『我就是你所逼迫的拿撒勒人耶穌。』22:9 與我同行的人看見了那光,卻沒有聽明那位對我說話的聲音。22:10 我說:『主啊,我當做甚麼?』主說:『起來,進大馬士革去,在那裏,要將所派你做的一切事告訴你。』22:11 我因那光的榮耀不能看見,同行的人就拉著我手進了大馬士革。22:12 那裏有一個人,名叫亞拿尼亞,按著律法是虔誠人,為一切住在那裏的猶太人所稱讚。22:13 他來見我,站在旁邊,對我說:『兄弟掃羅,你可以看見。』我當時往上一看,就看見了他。22:14 他又說:『我們祖宗的 神揀選了你,叫你明白他的旨意,又得見那義者,聽他口中所出的聲音。22:15 因為你要將所看見的,所聽見的,對著萬人為他作見證。22:16 現在你為甚麼耽延呢?起來,求告他的名受洗,洗去你的罪。』」

3. 進一步認識基督Getting to know Christ more:
3:8 不但如此,我也將萬事當作有損的,因我以認識我主基督耶穌為至寶。我為他已經 丟棄萬事,看作糞土,為要得著基督;3:9 並且得以在他裏面,不是有自己因律法而得 的義,乃是有信基督的義,就是因信 神而來的義,(腓立比書3:8-9)
8What is more, I consider everything a loss compared to the surpassing greatness of knowing Christ Jesus my Lord, for whose sake I have lost all things. I consider them rubbish, that I may gain Christ 9and be found in him, not having a righteousness of my own that comes from the law, but that which is through faith in Christ—the righteousness that comes from God and is by faith. ((Philippians 3:8-9)

4. 效法基督,生命的擺上 To follow Christ & become like Him
3:10 使我認識基督,曉得他復活的大能,並且曉得和他一同受苦,效法他的死,3:11 或 者我也得以從死裏復活。(腓3:10-11) 10I want to know Christ and the power of his resurrection and the fellowship of sharing in his sufferings, becoming like him in his death, 11and so, somehow, to attain to the resurrection from the dead. (Philippians 3:10-11)

保羅體會到主的心,因此他定意和主一同受苦,效法主的死,得以從死裏復活。
Apostle Paul knew God’s heart, so he set his mind to share in Jesus Christ’s sufferings, becoming like Him in His death, and so, somehow, to attain to the resurrection from the dead.

保羅受苦的寫照Portrait of Apostle Paul’s sufferings (2 Cor. 林後11:23-33)
2:20 我已經與基督同釘十字架,現在活著的不再是我,乃是基督在我裏面活著;並且 我如今在肉身活著,是因信 神的兒子而活;他是愛我,為我捨己。(加拉太書2:20)
20I have been crucified with Christ and I no longer live, but Christ lives in me. The life I live in the body, I live by faith in the Son of God, who loved me and gave himself for me. (Galatians 2:20)

6:14 但我斷不以別的誇口,只誇我們主耶穌基督的十字架;因這十字架,就我而論, 世界已經釘在十字架上;就世界而論,我已經釘在十字架上。(加拉太書6:14)
14May I never boast except in the cross of our Lord Jesus Christ, through which[b] the world has been crucified to me, and I to the world.(Galatians 6:14)

20:24 我卻不以性命為念,也不看為寶貴,只要行完我的路程,成就我從主耶穌所領受 的職 事,證明 神恩惠的福音。(使徒行傳20:24)
24However, I consider my life worth nothing to me, if only I may finish the race and complete the task the Lord Jesus has given me—the task of testifying to the gospel of God's grace.(Acts 20:24)

u 西門彼得對主的認識的層次與回應Simon’s response to Jesus’ calling:
1. 初認識主,捨了網跟從耶穌的呼召When Simon first knew Jesus, he left his net & follow Jesus at once. (馬可福音Mark 1:16-18)
1:16 耶穌順著加利利的海邊走,看見西門和西門的兄弟安得烈在海裏撒網;他們 本是 打魚的。1:17 耶穌對他們說:「來跟從我,我要叫你們得人如得魚一樣。」 1:18 他們 就立刻捨了網,跟從了他。
16As Jesus walked beside the Sea of Galilee, he saw Simon and his brother Andrew casting a net into the lake, for they were fishermen. 17"Come, follow me," Jesus said, "and I will make you fishers of men." 18At once they left their nets and followed him.(Mark 1:16-18)

2. 進一步認識主,撇下所有跟從耶穌Getting to know Jesus more, Simon left everything & followed Jesus. (路加福音Luke 5:1-11)
5:1 耶穌站在革尼撒勒湖邊,眾人擁擠他,要聽 神的道。5:2 他見有兩隻船灣在湖邊;打魚的人卻離開船洗網去了。5:3 有一隻船是西門的,耶穌就上去,請他把船撐開,稍微離岸,就坐下,從船上教訓眾人。5:4 講完了,對西門說:「把船開到水深之處,下網打魚。」5:5 西門說:「夫子,我們整夜勞力,並沒有打著甚麼。但依從你的話,我就下網。」5:6 他們下了網,就圈住許多魚,網險些裂開,5:7 便招呼那隻船上的同伴來幫助。他們就來,把魚裝滿了兩隻船,甚至船要沉下去。5:8 西門‧彼得看見,就俯伏在耶穌膝前,說:「主啊,離開我,我是個罪人!」5:9 他和一切同在的人都驚訝這一網所打的魚。5:10 他的夥伴西庇太的兒子雅各、約翰,也是這樣。耶穌對西門說:「不要怕!從今以後,你要得人了。」5:11 他們把兩隻船攏了岸,就撇下所有的,跟從了耶穌。

3. 更認識主,全人擺上 (約翰福音John 21:15-22) Getting to know Jesus even more, Simon followed Jesus with his utmost.
21:15 他們吃完了早飯,耶穌對西門‧彼得說:「約翰(在馬太十六章十七節稱約拿)的兒子西門,你愛我比這些更深嗎?」彼得說:「主啊,是的,你知道我愛你。」耶穌對他說:「你餵養我的小羊。」21:16 耶穌第二次又對他說:「約翰的兒子西門,你愛我嗎?」彼得說:「主啊,是的,你知道我愛你。」耶穌說:「你牧養我的羊。」21:17 第三次對他說:「約翰的兒子西門,你愛我嗎?」彼得因為耶穌第三次對他說「你愛我嗎」,就憂愁,對耶穌說:「主啊,你是無所不知的;你知道我愛你。」耶穌說:「你餵養我的羊。21:18 我實實在在地告訴你,你年少的時候,自己束上帶子,隨意往來;但年老的時候,你要伸出手來,別人要把你束上,帶你到不願意去的地方。」21:19 (耶穌說這話是指著彼得要怎樣死,榮耀 神。)說了這話,就對他說:「你跟從我吧!」21:20 彼得轉過來,看見耶穌所愛的那門徒跟著,(就是在晚飯的時候,靠著耶穌胸膛說:「主啊,賣你的是誰?」的那門徒。)21:21 彼得看見他,就問耶穌說:「主啊,這人將來如何?」21:22 耶穌對他說:「我若要他等到我來的時候,與你何干?你跟從我吧!」

u 方中姊妹生命見證分享Life testimony sharing by Sister Flora:
1. 初認識主 (1988 - 1998)
2. 進一步認識主 (2004 March)
3. 更認識主 (2004 Nov.)
4. 全人竭力獻上 (2007 Oct.)
你若不壓橄欖成渣
你若不壓橄欖成渣,它就不能成油,你若不投葡萄入酢,它就不能變成酒。
你若不煉哪噠成膏,它就不流芬芳, 主,我這人是否也要受您許可的創傷。
您是否要鼓我心絃,發出您的音樂,是否要使音樂甘甜,須有您愛來苦虐,是否當我下倒之時,纔能識愛的心,我是不怕任何損失,若您讓我來相親,
主,我慚愧因我感覺,總是保留自己,雖我也曾您雕削,我卻感覺受強逼,主,您能否照您喜樂沒有顧忌去行,不顧我的感覺如何,只是要求您歡欣,
如果您我所有苦樂,不能完全相同,要您喜樂須我負軛,我就願意多苦痛,主,我全心求您喜悅,不惜任何代價,您若喜悅並得榮耀,我背任何十字架,
我要讚美,再要讚美,讚美何等甘甜,雖我邊讚美邊流淚,甘甜比前更加添,能有甚麼比您更好,比您喜悅可寶, 主,我只有一個禱告,您能加增我減少。
副歌:每次的打擊 都是真利益如果您收去的東西 您以自己來代替

u 自我省思Self-review:
1. 我對主的認識層次如何?At what level do I know God?
2. 有什麼是攔阻我更認識主的原因?Is there any reason that hinders me to get to know God more?
3. 我是否願意全人擺上?Am I willing to devote myself to God with my utmost?

勉勵經文Encouraging scriptures:
² 所以,我們應當離開基督道理的開端,竭力進到完全的地步。(希伯來書6:1) 1Therefore let us leave the elementary teachings about Christ and go on to maturity, not laying again the foundation of repentance from acts that lead to death,[a] and of faith in God, (Hebrews 6:1)

² 忘記背後,努力面前的,向著標竿直跑,要得 神在基督耶穌裏從上面召我來得的獎賞。(腓立比書3:13-14) 13Brothers, I do not consider myself yet to have taken hold of it. But one thing I do: Forgetting what is behind and straining toward what is ahead, 14I press on toward the goal to win the prize for which God has called me heavenward in Christ Jesus.( Philippians 3:13-14)

² 仰望為我們信心創始成終的耶穌(或譯:仰望那將真道創始成終的耶穌)。他因那擺在前面的喜樂,就輕看羞辱,忍受了十字架的苦難,便坐在 神寶座的右邊。(希伯來書12:2) 2Let us fix our eyes on Jesus, the author and perfecter of our faith, who for the joy set before him endured the cross, scorning its shame, and sat down at the right hand of the throne of God. (Hebrews 12:2)

² 同蒙天召的聖潔弟兄啊,你們應當思想我們所認為使者、為大祭司的耶穌。(希伯來書3:1) 1Therefore, holy brothers, who share in the heavenly calling, fix your thoughts on Jesus, the apostle and high priest whom we confess. (Hebrews 3:1)

沒有留言: